Про затвердження Програми для кривдників на 2024-2025 роки у Любашівській селищній територіальній громаді
ПРОЄКТ Р І Ш Е Н Н Я
«___» ________ 2024 року №
Про затвердження Програми для кривдників на 2024-2025 роки у Любашівській селищній територіальній громаді
Керуючись п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про внесення змін до Кримінального та Кримінально процесуального кодексів України з метою реалізації положень Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами», «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо захисту дітей від сексуальних зловживань та сексуальної експлуатації», «Про соціальні послуги», «Державної соціальної програми запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2023 року», постанов Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 року № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», наказів МОН від 02 жовтня 2018 року № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами», наказу Міністерства соціальної політики України від 01 жовтня 2018 року № 1434 «Про затвердження Типової програми для кривдників» та вказівки про усунення порушень вимог чинного законодавства Любашівської окружної прокуратури від 21.05.2024 № 60-1819ВИХ-24, селищна рада
В И Р І Ш И Л А:
- Затвердити Програми для кривдників на 2024-2025 роки у Любашівській селищній територіальній громаді (далі - Програма), що додається.
- Фінансовому управлінню селищної ради забезпечити фінансування заходів, передбачених Програмою в межах наявного фінансового ресурсу.
- Це рішення набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення на веб-сайті Любашівської селищної ради: https://lubashivska-gromada.gov.ua/ (стаття 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
- Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку.
Селищний голова Геннадій ПАВЛОВ
Додаток
до рішення селищної ради
ПРОГРАМА
ДЛЯ КРИВДНИКІВ НА 2024- 2025 РОКИ У
ЛЮБАШІВСЬКІЙ СЕЛИЩНІЙ ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ
2024 рік
ЗМІСТ
Паспорт Програми
|
|
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
|
3
|
2. МЕТА ПРОГРАМИ |
5
|
3. ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ |
5
|
4. МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ |
5
|
5. ПРОХОДЖЕННЯ ПРОГРАМИ |
7
|
6. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОГРАМИ |
8
|
7.ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
|
9 |
8. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
|
9 |
9.КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ |
10 |
|
|
Додаток 1 |
11 |
Додаток 2 |
14 |
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
1 |
Назва програми
|
Програма для кривдників на 2024-2025 роки
|
2 |
Ініціатор розроблення Програми |
Любашівська селищна рада |
3 |
Розробник Програми |
Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» Любашівської селищної ради
|
4 |
Співрозробник Програми |
Практичний психолог |
5 |
Відповідальний виконавець Програми
|
Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» Любашівської селищної ради
|
6 |
Термін реалізації Програми |
2024 -2025 роки |
7 |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього:
|
2024р.-1938 грн 2025р.-5814 грн |
8 |
У тому числі:
|
2024р.- 1938 грн 2025р.-5814 грн |
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
В Україні все більше переймаються проблемою домашнього насильства - одного з найболючіших соціальних явищ. В нашій країні та інших регіонах світу спостерігається значна різноманітність форм та способів знущання в сім’ях. Домашнє насильство — форма насильства, що найбільш прихована, часто не усвідомлювана ані постраждалими, ані представниками влади та суспільства. Однак саме домашнє насильство породжує цілу низку негативних суспільних явищ.
Насильство існує у всіх соціальних гpyпax, незалежно від рівня доходу,
освіти, становища в суспільстві, класових, расових, культурних, релігійних,
соціально економічних аспектів.
Оскільки, в суспільстві має місце розуміння важливості дотримання прав людини й особистих свобод, домашнє насильство набуває ознак соціально усвідомленої проблеми. Адже це вже не особиста справа кривдника та постраждалої, а проблема, що потребує загальної уваги й вжиття конкретних заходів на рівні державної політики, спрямованих на її вирішення.
В період воєнного стану існують ризики посилення конфліктів у сім’ях,
зокрема, через емоційне напруження, економічні негаразди, тощо.
Домашнє насильство під час війни — поширене явище, яке стає ще більш небезпечним, ніж у мирний час. Людям, які зазнали такого насильства зараз, складніше знайти вихід — вони часто обмежені у пересуванні, мають залежність від кривдників фізично та матеріально.
Від домашнього насильства переважно страждають жінки, але ця проблема не може розглядатись, як суто жіноча. Проблема домашнього насильства повинна вирішуватись з огляду на її багато вимірність, базуючись на реальній ситуації в країні. Громадськість і держава зобов’язані протидіяти домашньому насильству, вживаючи заходів для зміни поведінки кривдників, що його вчиняють. Це дуже важливо, адже у випадку розлучення з одними партнерами, кривдники продовжують жорстоке поводження в інших стосунках, з дітьми, близькими та соціальним оточенням.
Домашнє насильство є серйозним порушенням прав людини, які держава має відстоювати і захищати. Серед них – право на життя і фізичну недоторканність; право не бути об’єктом знущань чи жорстокого або принизливого поводження; право на свободу від дискримінації за ознакою статі; право на здоровий і безпечний розвиток тощо.
Україна ратифікувала низку міжнародних угод, узявши тим самим на себе зобов’язання щодо захисту людей від насильства, в тому числі і домашнього, а також є країною, яка одна з небагатьох держав світу реалізовує програми, спрямовані на корекцію ненасильницької моделі поведінки для осіб, які вчиняють домашнє насильство. Робота з кривдниками становить невід’ємну частину діяльності уповноважених органів з протидії домашньому насильству, оскільки допомагає таким особам осмислити власну насильницьку поведінку, усвідомити її витоки і прояви та змінити свою поведінку. Довготривала корекція поведінки особи, яка вчиняє домашнє насильство, не лише допомагатиме налагодити гармонійне життя в межах сім’ї, родини, а й поліпшуватиме майбутнє дітей, які перестануть бути свідками домашнього насильства.
Ця Програма для кривдників (далі - Програма) передбачає комплекс заходів за результатами оцінки ризиків, спрямованих на зміну насильницької поведінки кривдника, формування у нього нової, неагресивної моделі поведінки у приватних стосунках, відповідального ставлення до власних вчинків та їхніх наслідків, до виконання батьківських обов’язків, на викорінення дискримінаційних уявлень про соціальні ролі та обов’язки жінок і чоловіків.
2. МЕТА ПРОГРАМИ
Метою Програми є корекція та зміна агресивної і насильницької поведінки кривдника, формування соціально прийнятних норм, гуманістичних цінностей і ненасильницької поведінки.
3. ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
Завдання Програми полягає у здійсненні заходів, спрямованих на:
- сприяння зміні насильницької поведінки кривдника;
- сприяння засвоєнню кривдником моделі сімейного життя на засадах гендерної рівності, взаєморозуміння, взаємоповаги і дотримання прав усіх членів родини, формування у кривдника конструктивної моделі поведінки у приватних стосунках;
- сприяння оволодінню кривдником знаннями про основні норми законодавства в сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, а також про види відповідальності за його вчинення.
- формування у кривдника відповідального ставлення до власної поведінки та її наслідків для себе та оточуючих;
- сприяння розвитку у кривдника емоційного інтелекту та самосвідомості;
- розвиток навичок кривдника до конструктивного безконфліктного спілкування, ефективної та ненасильницької комунікації;
- розвиток здатності кривдника виявляти, аналізувати та усвідомлювати свої негативні думки, когнітивні фільтри, помилки, емоції, керувати ними, розуміти їх наслідки.
4. МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ
1.Програму розроблено відповідно до Типової програми для кривдників, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 01.10.2018 року № 1434.
2. Методики когнітивної психології спрямовані на досягнення довгострокових позитивних результатів через зміну когніцій, переконань особистості, мотивів поведінки, розв’язання її психосоціальних проблем.
3. Робота із кривдником спрямовується на зміну деструктивних переконань особистості, корекцію когнітивних помилок, зміну дисфункціональної поведінки завдяки усвідомленню особою впливу думок на емоції та поведінку людини.
4. Характеристика Програми:
- кількість діагностичних занять - 4;
- кількість індивідуальних занять - 20;
- кількість групових занять - 9.
5. Форми роботи та тривалість Програми:
- діагностування - тривалість - 6 сесій по 1 год або 3 сесії по 2 год; до проведення діагностики залучаються лікарі-психіатри / лікарі-наркологи (за згодою);
- вторинна діагностика за результатами проходження Програми - 2 сесії по 1 год або 1 сесія тривалістю 2 год.;
- індивідуальна робота - тривалість - 19 сесій по 1 год (максимум 2 год на тиждень); до індивідуальної роботи входять мотиваційні бесіди - 2 сесії тривалістю по 1 год.;
- групова робота - загальна тривалість - 18 сесій по 1 год 30 хв (максимум 3 год на тиждень) із перервою між сесіями - 10 хв; за відсутності можливості проводити довготривалі заняття кожна сесія може проводитися під час окремої зустрічі;
- змішаний варіант роботи - 1 сесія індивідуальної роботи тривалістю 1 год та 1 сесія групової роботи тривалістю 1,5 год (максимум 2,5 год на тиждень);
- тривалість індивідуального заняття для кривдника - 1 година;
- періодичність - не рідше ніж один раз на тиждень.
6. Фахівці, які реалізують Програму, повинні керуватися такими принципами:
- конфіденційності та захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних», що полягає в гарантуванні збереження особистої інформації та нерозголошення конфіденційної інформації без згоди особи;
- дотримання прав та свобод людини в процесі роботи з кривдником;
- недопущення дискримінації, що полягає в тому, що кривдник має право на отримання послуг незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, стану здоров’я, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними;
- компетентності та професіоналізму, що полягає в застосуванні спеціальних знань з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі;
- комплексності, що полягає у поєднанні різних форм і методів роботи в межах проведення Програми з урахуванням індивідуальних особливостей кривдника та стану його/її здоров’я.
7.Заходи з організації та забезпечення проходження Програми кривдниками проводяться на підставі інформації, отриманої відповідно до законодавства від суду, уповноваженого підрозділу органу Національної поліції України
8. Інформування суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, про ухвалення рішення суду про направлення кривдника на проходження програми для кривдників здійснюється відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», статті 217 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».
9. Кривдника може бути направлено на проходження Програми на строк від трьох місяців до одного року у випадках, передбачених законодавством.
Також кривдник може брати участь у Програмі за власною ініціативою на добровільній основі.
10. Не допускається проходження корекційної програми особою, яка перебуває під дією психоактивних речовин.
11. Якщо особа, яку направлено на проходження Програми, змінює місце проживання, інформація про неї передається до уповноваженого підрозділу органу Національної поліції та структурних підрозділів державних адміністрацій та виконавчих органів місцевих рад, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству.
12.У разі неприбуття кривдника для проходження Програми або ухилення від її проходження без поважних причин суб’єкти, відповідальні за її виконання, повідомляють про це письмово протягом трьох робочих днів уповноважений підрозділ органу Національної поліції для вжиття відповідних заходів.
13. Програму реалізують фахівці, які мають фахову вищу освіту (в тому числі психолог, психотерапевт, психіатр) та пройшли відповідне спеціалізоване навчання з проведення програм для кривдників, представляють суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі або залучені та проводять програму для кривдників на замовлення суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, в порядку, передбаченому чинним законодавством.
5. ПРОХОДЖЕННЯ ПРОГРАМИ
1. Проходження Програми розпочинається діагностуванням кривдника.
2. В основу Програми покладено загальні принципи психологічної корекції та соціальної реабілітації, що полягають у поєднанні діагностичного,
мотиваційного та корекційного блоків:
1) діагностичний блок передбачає проведення первинної діагностики причин насильницьких проявів, агресивної поведінки та підсумкової діагностики результативності проходження Програми;
2) мотиваційний блок спрямовано на визначення та підвищення рівня мотивації для участі у груповій формі роботи в межах цієї Типової програми, формування або підвищення мотивації для зміни насильницької, агресивної поведінки;
3) корекційний блок передбачає індивідуальну та групову форми роботи.
3. Програма передбачає застосування інтерактивних форм і методів роботи з метою засвоєння інформації та відпрацювання необхідних навичок,
використання на практиці отриманих знань і вмінь.
4.Теми Програми (як індивідуальних, так і групових занять) висвітлюють питання, спрямовані на розвиток особистості, мотивацію до активної участі в процесі планування подальшого життя, оволодіння навичками ненасильницького спілкування, ефективної комунікації тощо.
6. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОГРАМИ
1. Розподіл часу за модульними програмами здійснюється відповідно до додатку 1 до цієї Програми.
2. Схема роботи із кривдником відповідно до додатку до цієї Програми визначається за результатами діагностики з урахуванням індивідуальних потреб, у тому числі віку, стану здоров’я, статі кривдника.
3. Після завершення занять діагностичного та мотиваційного модуля розпочинається індивідуальна та/або групова робота.
4. Після завершення індивідуальної та/або групової роботи проводиться вторинна діагностика за результатами проходження цієї Програми.
5. Очікувані результати проходження цієї Програми:
1) засвоїти знання щодо:
- понять «насильство», «домашнє насильство» та «насильство за ознакою статі»;
- наслідків домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
- відповідальності за вчинення домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі;
- ознак насильства, агресії, жорстокого поводження;
- чинників формування агресивної поведінки;
- причин виникнення та шляхів запобігання конфліктам;
- методів аналізу конфліктних ситуацій;
- способів розв’язання конфліктів та визначення власної ролі в їх розв’язанні;
- впливу гендерних стереотипів щодо соціальних ролей жінки і чоловіка на міжособистісні стосунки;
2) здобути навички як:
- визначати незадоволені власні потреби, які викликають агресію та прояви гніву, шляхи задоволення потреб ненасильницькими засобами;
- задовольняти власні потреби в асертивний спосіб;
- аналізувати власні дії в ситуації домашнього насильства, насильства за
- ознакою статі та визначати свої власні можливості на шляху до життя без насильства;
- будувати безконфліктне спілкування, ефективну комунікацію із членами сім’ї та оточенням на основі взаєморозуміння та взаємоповаги;
- визначати перспективні цілі та формувати життєві плани, реалізовувати власні плани соціально прийнятим шляхом.
7.ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
1. Виконання Програми дасть змогу знизити рівень домашнього насильства, насильства за ознакою статі та забезпечити захист прав постраждалих осіб через удосконалення системи запобігання та протидії такому насильству, удосконалення відповідної нормативно-правової бази, запровадження дієвого механізму взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
2. За результатами Програми буде забезпечено:
- зростання довіри громадян до суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання психологічних та інших бар’єрів у прийнятті та реалізації рішень щодо звернення до цих суб’єктів з приводу такого насильства;
- доступність і якість надання необхідних соціальних послуг особам, постраждалим від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, у тому числі дітям, людям похилого віку, особам з інвалідністю, громадянам, що належать до інших вразливих груп, у загальних і спеціалізованих службах підтримки постраждалих осіб, визначених Законом України “Про запобігання та протидію домашньому насильству”;
- спеціальну підготовку фахівців з числа суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, що забезпечуватиме підвищення якості надання відповідної допомоги;
- підвищення рівня обізнаності населення з питань запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання негативних стереотипів і формування нетерпимого ставлення до ненасильницької моделі поведінки, посилення ролі чоловіків у протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
8. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Фінансування Програми передбачається здійснювати за рахунок коштів бюджету Любашівської селищної територіальної громади, які щорічно затверджуються в межах реалізації програм, а також за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством (додаток 2 ).
9. КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ
ПРОГРАМИ
Координація роботи щодо виконання Програми покладається на Управління «Центр надання адміністративних послуг» Любашівської селищної ради.
У разі необхідності внесення змін протягом терміну виконання Програми відповідальний виконавець готує уточнення показників, заходів та виносить їх на розгляд сесії селищної ради.
Контроль за виконанням Програми та використанням бюджетних коштів покладається на постійну комісію селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку.
Секретар селищної ради Людмила МОКРЯК
Директор
«Центр надання
соціальних послуг»
селищної ради Тетяна ПАВЛОВА
Додаток 1
РОЗПОДІЛ ЧАСУ
за модулями і темами
Назва блоку, теми |
Кількість годин |
||
індивідуальна робота |
групова |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
Блок 1 |
Зміст і методи діагностики психоемоційного стану кривдника |
6 год |
|
Частина 1 |
Діагностичні методики, що застосовуються до початку корекційної роботи. Проведення психодіагностики. Карта первинного психологічного обстеження кривдника |
2 год |
|
Частина 2 |
Діагностичні методики, що застосовуються в процесі індивідуальної корекційної роботи |
2 год |
|
Частина 3 |
Проективні методики, рекомендовані для роботи з кривдниками |
2 год |
|
Блок 2 |
Технологія проведення мотиваційної бесіди/інтерв’ювання з кривдником |
2 год |
|
Перший етап мотиваційної бесіди / інтерв’ювання |
1 год |
|
|
Другий етап мотиваційної бесіди / інтерв’ювання |
1 год |
|
|
Блок 3 |
Зміст індивідуальної корекційної роботи з кривдником |
19 год |
|
Тема 1 |
Прояви агресивності та особиста відповідальність за власні слова й вчинки. Психоедукація щодо психологічних засад корекційної роботи. Дослідження індивідуальних чинників (історія дитинства, індивідуальний досвід, сформовані деструктивні переконання тощо) патернів насильницької поведінки (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 2 |
Емоційна рівновага. Розвиток емоційного інтелекту. Усвідомлення власних емоцій і почуттів (два заняття) |
2 год |
|
Тема 3 |
Усвідомлення почуттів. Когнітивна робота. Мотиви поведінки. Усвідомлення взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки. |
2 год |
|
Тема 4 |
Керування почуттям гніву та самоагресією. Ціннісна сфера особистості кривдника (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 5 |
Формування навичок самоконтролю і саморегуляції. Поведінкова робота. Аналіз дисфункційної поведінки (два заняття) |
2 год |
|
Тема 6 |
Усвідомлення власних особистісних меж для конструктивного спілкування. Моделювання адаптивної поведінки. Формування здатності задоволення потреб в асертивний спосіб (два заняття) |
2 год |
|
Тема 7 |
Подолання страхів. Формування навичок аналізу автоматичних думок (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 8 |
Усвідомлення власних потреб і пошук способів їх задоволення. Формування навичок самоконтролю емоційних проявів (два заняття) |
2 год |
|
Тема 9 |
Конструктивне розв’язання конфліктів. Формування навичок аналізу соціальної ситуації. Усвідомлення власних кордонів та кордонів інших людей (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 10 |
Партнерська взаємодія. Моделювання взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 11 |
Розвиток навичок спілкування. Формування навичок конструктивного спілкування (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 12 |
Усвідомлення системи моральних цінностей. Формування навичок ефективної комунікації (одне заняття) |
1 год |
|
Тема 13 |
Профілактика булінгу, домагань в колективі (два заняття) |
2 год |
|
Блок 4 |
Зміст групової роботи з кривдниками |
|
27 год |
Тема 1 |
Вступ до Програми для кривдників. Знайомство. Формування правил роботи групи (одне заняття) |
|
3 год |
Тема 2 |
Установлення індивідуальних цілей та побудова перспективних планів щодо подолання агресивної поведінки (одне заняття) |
|
3 год |
Тема 3 |
Механізми формування агресивної поведінки: які вони, як їх розпізнати та зупинити (одне заняття) |
|
3 год |
Тема 4 |
Сутність понять «насильство», «насильство за ознакою статі» та «домашнє насильство». Види насильства та дії, які слід вважати насильством. Цикл насильства. Наслідки насильства (одне заняття) |
|
3 год |
Тема 5 |
Відпрацювання навичок контролю гніву та агресії. |
|
3 год |
Тема 6 |
Ефективна комунікація (два заняття) |
|
6 год |
Тема 7 |
Формування цілей і перспективних життєвих планів. Консультаційні заходи щодо підвищення мотиваційного потенціалу (одне заняття) |
|
3 год |
Тема 8 |
Підведення підсумків участі у Програмі для кривдників. Опитування або тестування з метою оцінювання знань та навичок (одне заняття) |
|
3 год |
Блок 5 |
Вторинна діагностика за результатами проходження Програми. Складання плану запобігання рецидиву насильницької поведінки |
2 год |
|
Підсумок |
|
29 год |
27 год |
Додаток 2
Фінансове обґрунтування Програми для кривдників на 2024-2025 роки
№ з/п |
Зміст заходу |
Кількість годин для проведення корекційних занять |
Орієнтовані обсяги фінансування, грн. |
||
всього |
в т.ч |
||||
2024р. |
2025р. |
||||
|
|
Індивідуальна робота |
|||
1 |
Діагностика психоемоційного стану кривдника |
6 год |
1368 |
342 |
1026 |
2 |
Індивідуальні корекційні заняття з кривдником |
19 год |
4332 |
1083 |
3249 |
3 |
Групові корекційні заняття з кривдником |
27 год |
2052 |
513 |
1539 |